Intro til emnet

Marketing simulation er et værktøj til at simulere realistiske forretningsmæssige scenarier inden for marketing. Formålet er at udvikle evnen til at træffe velovervejede beslutninger og eksperimentere med strategier i et virtuel, risikofri miljø.
På den måde kan en computerbaseret platform, give brugerne mulighed for at simulere og øve sig i forskellige marketingstrategier og taktikker i et realistisk miljø. Deltagerne har ved marketing simulation mulighed for at træffe beslutninger som marketingchefer for fiktive virksomheder i en konkurrencepræget markedssituation.

Typisk vil en marketing simulation indeholde elementer som produktudvikling, prisfastsættelse, markedsføring, distribution og salgsindsats. Deltagerne træffer beslutninger baseret på markedsdata, konkurrenceanalyse og budgetbegrænsninger, og de får derefter feedback på deres resultater og beslutninger.

Problemformulering

Hvordan markedsføres en forbrugerelektronisk virksomhed globalt i et konkurrencepræget marked karakteriseret ved korte produkt livscyklusser og høj grad af innovation, hvor produktudvikling, timing og succesfuld positionering er afgørende?

Metode og værktøjer

Under hele forløbet har vi benyttet os af platformen Cesim Business Simulation.
Fra start blev klassen delt op i 12 grupper (mit team = Red), hvor af hver bestod af 3 medlemmer. Simulationen forløb sig over 5 år (5 uger). Simulationen handlede helt kort om, at vi alle var en nyopstartet elektronik virksomhed, hvor vi solgte mobiltelefoner til andre forhandlere. I forløbet skulle vi tage stilling til hvilke mobiler der skulle udgives, samt hvilke funktioner vores mobiler skulle have. Derudover skulle vi finde ud af hvilke markeder vi ville ud på, asien og/eller europa. Hvert marked var delt op i 4 segmenter, som hver havde specifikke præferencer. Efter hvert år (uge) fik vi indsigt i et markedsoutlook, hvorefter vi kunne tilrette efter hvad vores målgruppe havde af præferencer. Her rettede vi til i forhold til f.eks. pris, funktioner, bæredygtighed eller hvad der ellers var vigtigt for den målgruppe vi forsøgte at nå ud til.

Nedenfor ses et lille udpluk af market research reporten som vi fik vores informationer fra:

Ovenfor er vist hvilke funktioner ved mobiltelefonen de 4 forskellige segmenter i europa går mest op i.
Vi gik efter at ramme det trendy og enthusiastiske segment, og derfor scorede vores telefoner f.eks. højt ved “premium camera” og “security”.

Nedenfor er vist hvor meget det europæiske marked går op i “recycling”. Det brugte vi til at finde ud af hvor meget vægt og hvor mange penge vi skulle smide i genanvendelse.

Jeg har benyttet mig af nedenfor nævnte værktøjer:


Cesim Business Simulation


Cesim Business Simulation er en avanceret softwareplatform designet til at simulere forretningsscenarier og beslutningsprocesser i et virtuelt miljø. Det anvendes bredt inden for uddannelse og træning for at give studerende og erhvervsfolk en hands-on oplevelse med at lede og styre en virksomhed.


Market outlook

“Market outlook” refererer til en prognose eller forudsigelse af de fremtidige markedsforhold, som vi skulle tage højde for, når vi træffede vores forretningsbeslutninger. Market outlook giver vigtige oplysninger om forventede tendenser og ændringer i markedet.


Logbog

I forbindelse med processen udarbejdede vi en løbende logbog, hvor vi noterede alle beslutninger ned samt tankerne bag. Den hjalp os med år for år at forbedre, samtidig med at huske på det overordnede mål.



Teamudvikling
I processen lærte vi at arbejde sammen som et team, herunder at diskutere os frem mod det bedste resultat og vores fælles mål – nemlig at sikre en høj aktiekurs ved en dybdegående analyse og høj præcision ved vores sales forecast.

Nedenfor vil jeg komme ind på nogle af de faktorer der spillede en stor rolle i beslutningsprocessen hvert år:

Produkter:
I forbindelse med udarbejdelsen af vores marketing mix kom vi frem til at lave disse 4 produkter:

Leverandører:
Vi valgte samme leverandør de første 4 år, da de var de billigste og bedste, men valgte at skifte i år 5, da vi mistede vores bronze certifikat og derfor valgte en leverandør med større fokus på bæredygtighed.

Pris:
Prisen ændrede vi mange gange undervejs alt efter hvor prisfølsom målgruppen var. Ved at dykke ned i vores konkurrent og markeds analyse satte vi i årenes løb prisen op, fordi telefonerne fik forbedret kvalifikationer, og for at følge med vores konkurrenters stigende priser.

Sales forecast:
Vores sales forecast byggede på alt den data vi fik fra market outlooket, konkurrent analysen, markedsanalysen samt vores udarbejdede marketing mix.

Sales forecast error:
Vi forsøgte naturligvis at estimere vores sales forecast til perfektion, men oplevede lidt problemer især i starten, år 1 havde vi en sales forecast error på 233,5% mod 64,4% i år 5 = fornuftig udvikling.

Recycling:
Som en del af vores strategiske beslutning for at forbedre vores bæredygtighed og økonomiske situation valgte vi In-house recycling, da vi mente det var den rigtige løsning.

Packaging:
Vi valgte i år 1 Dynamic packaging fordi vi forsøgte at tilfredsstille det Trendy segment og vi kunne se ud fra market outlooket at de foretræk Dynamic packaging. Vi forsatte med denne strategi gennem årene (læs mere i logbogen).

Investeringer:
Under hele processen foretog vi investeringer med det formål at fremme vores salg. På den måde kunne vi allerede i år 2 opgradere batteri levetiden og performance på vores telefoner, som målgruppen værdsatte. Vi gjorde også investeringer i markedsføring og reparationer med henblik på at øge vores markedsandel og nettoomsætning. Desværre førte vores omfattende investeringer til et underskud i år 5, og vi bemærkede også, at vores konkurrenter brugte betydeligt færre penge på investeringer. Ikke desto mindre var det en central del af vores strategiske og taktiske beslutninger gennem hele processen at investere i markedsføring og distributionskanaler.

Løsning

Vores strategi

Stategien på team Red var fra start at indtage det europæiske marked, da vi kunne se at de var mest købsvillige. Indenfor det europæiske marked var der 4 segmenter vi kunne ramme, og her valgte vi det trendy og enthusiatiske segment af samme årsag – de var de mest købsvillige. Derfor designede vi vores produkter ud fra deres præferencer.


Runde 1 og 2

Vi forventede at tage 8% af markedandelen i de første par runder, da det ville fordele markedet ligelidt mellem de 12 teams vi var. Dog havde vi lidt svært ved at forudsige hvor mange salg vi havde, hvilket blev tydeligt da vi så vores sales forecast error på 233%. Det kom desværre til at koste os en del penge.

Konkurrence

Konkurrencen var fra start stor. Team grøn lagde godt fra start og vi kæmpede for at følge efter. Ved at kigge på deres tal og analysere deres strategi, fandt vi frem til at vi skulle bruge flere penge på at markedsfører, og valgte derfor at kaste flere penge i netop det i runde 3, 4 og 5.

Pris og bæredygtighed

Prisen har vi skiftet flere gange undervejs. Vi startede ud med en lidt for høj pris i forhold til vores markedføringsindsats, og satte derfor prisen ned. Men da vi så at markedet blev mere købsvillige satte vi forsigtigt prisen op igen.
I forhold til bæredygtighed var vi en anelse udfordret. Vi kunne ikke få vores esg score over 4,7 og det var ikke højt nok til at få et certifikat som vores målgruppe gerne så vi havde. Så det var en udfordring vi naturligvis var opmærksomme på, og det lykkedes også i årenes løb at opnå certifikatet “bronze”.

Shareprice

Vores shareprice i runde 1 var på 2,72 og endte i runde 5 på 83,08. Det er en stigning vi er meget glade for og et tilfredsstillende resultat. Dog er den i den lidt lave ende i forhold til vores konkurrenter, som har lavet imponerende resultater.

Vores rejse og mine reflektioner

Nedenfor har jeg lavet et skema med de resultater vi helt konkret lavede i årenes løb:

I skemaet ses det, at vi egentlig starter rigtig godt ud, og får en højere markedsandel end forventet. Vi gik efter de 8% af markedet, og ramte lidt over. De to efterfølgende år steg vi også i markedsandele, men stigningen levede desværre ikke op til vores forventninger, og derfor valgte vi at gå ind på det asiatiske marked. Vi håbede på, at det ville have en positiv effekt og at vi ville kunne komme ind og tage store markedsandele.
År 5 var en skuffelse..vi fik ikke de markedsandele vi ønskede, og måtte erkende at vi var for forsigtige. Hvis vi skulle gøre det igen, ville vi være mere risikovillige og allerede forsøge at komme ind på det asiatiske marked i år 2. På den måde ville vi forhåbentlig kunne komme ind og tage store markedsandele og nå at bygge en fornuftig forretning op.

Vores shareprice var heldigvis stigende igennem alle årene, og vi endte med et fornuftigt resultat. Dog havde vi nogle skarpe konkurrenter som var endnu dygtigere, og vi endte derfor på en 8. plads.

Stærke analytiske evner, strategisk tænkning, problemløsning, kommunikation og teamwork

Det er netop hvad jeg kan tilbyde!
Jeg har i forløbet arbejdet med en kombination af stærke analytiske evner, strategisk tænkning og en resultatorienteret tilgang til problemløsning. Mine erfaringer fra MC6-kurset betyder, at jeg er godt rustet til at bidrage til jeres projekter med innovative løsninger og strategier, der kan drive vækst og forbedre effektiviteten. Desuden er jeg en holdspiller med stærke kommunikationsevner, hvilket gør mig i stand til at arbejde tæt sammen med kolleger for at sikre, at vi opnår vores mål på en effektiv og harmonisk måde.

Logbog Marketing Management Simulation

Alle vores beslutninger, analyser og refleksioner er nøje dokumenteret i vores logbog.
Logbogen indeholder dybdegående analyser og overvejelser fra alle fem år, hvilket giver et omfattende indblik i vores strategiske tænkning og taktiske justeringer gennem hele simulationsforløbet.

Ved at gennemgå logbogen kan du få en dybere forståelse af vores strategi og tankerne bag vores valg.
Skulle du alligevel sidde tilbage med nogle ubesvaret spørgsmål så tøv ikke med at kontakte mig 🙂

Kilder

Angelaran.dk – Markedsføringsøkonomstuderende. Hentet fra : https://www.angelaran.dk

Chat GPT. Hentet fra: https://chatgpt.com/

Cesim.com. Hentet fra: https://sim.cesim.com/ul/Home?sim=sb

Marketing Research Report

Logbog Marketing Management Simulation:

Denne hjemmeside benytter cookies. For at benytte denne hjemmeside, skal du godkende cookies.