Social Media Content Marketing Video
Introduktion til emnet
Video content til sociale medier er vigtig markedsføringsmæssigt af flere årsager. Vi ser at hele 91% efterspørger video content og vi ved at video konverterer og sælger (“Video Marketing Statistics 2024” https://www.wyzowl.com/video-marketing-statistics/). Derudover har video content en stor rækkevidde, og vi kan derfor nå ud til mange brugere på forskellige platforme. Endnumere er video målbart og vi har en positiv ROI (return on investment). Ved brugen af video content favoriserer algoritmerne også vores indhold, og vores indhold bliver mere dele attraktivt. Derfor spiller video content en stor rolle i et markedsføringssetup og video marketing er stigende og er kommet for at blive.
Der findes forskellige videogenre. Der findes f.eks. SOME video content, som er det jeg har produceret i forbindelse med opgaven. Formålet med SOME video content er at nå ud til en målgruppe med videoer som oftes er 10-30 sekunder lange. Videoerne er designet til at seerne skal udvise engagement og blive underholdt. Videoerne bliver delt på sociale medier.
En anden videogenre er commercials videos, som oftest bliver delt som online paid ads eller som tv reklame. Her er formålet at skabe awareness omkring produktet og tiltrække nye kunder.
Den sidste jeg vil fortælle om er testimonials, som er en videogenre hvor glade og tilfredse kunder viser og fortæller om produktet. Herunder findes der også influencer testimonials, hvor influenceren viser produkter frem mod betaling. Det kan være en stor fordel for virksomhederne, da influenceren oftest har engageret følgere, som har stor tillid til de anbefalinger influenceren kommer med.
Problemformulering
Hvordan kan Bruun Kola implementere en effektiv og målrettet video markedsføringsstrategi for deres nye produkt, samt øge kendskabsgraden blandt potentielle kunder og samtidig fastholde loyaliteten hos deres nuværende kundegruppe i alderssegmentet 18-30 år?
Case virksomheden Bruun Kola er startet af Anders Bruun, og er beliggende i Horsens. Bruun Kola producerer sodavand med 30% mindre sukker end traditionelle sodavand, og forsøger at holde Kolaerne så rene som muligt – uden koffein og fosforsyre.
Kompetencer og værktøjer
I forsøget på at komme med et velbegrundet svar på problemstillingen har jeg fået nedenstående kompetencer ved brug af diverse værktøjer.
Marius Alexandru Tene fra MAT Production var fordi og undervise os i brugen af video content. Her lærte jeg bl.a om essentiele ting at have fokus på i forbindelse med at kreere video content.
Lyd og lys spiller naturligvis en stor rolle i video content, og det er vigtigt at tænke over om der f.eks. skal være baggrundslyde, sound effekts, musik, dialog eller hvad man ønsker af lyd over ens video. Det er ting der skal overvejes i pre production og som kan komme i løbet af produktionen af videoen, men de kan også tilføjes i post production.
Derudover betyder lokationen/omgivelserne også meget, og hvor du filmer har en stor effekt på lyden. Derfor kan det være en god ide at være i et rum med akustik paneler eller med guldtæppe, da helt rene vægge ikke gør noget godt for lyden til en video.
Udover lyd, så spiller lyset også en stor rolle i en video. Der kan bruges varm eller kold lys, som skaber forskellige stemninger. Det har meget at sige for videoens udtryk hvilken form for lys man bruger, og derfor er det også noget der er vigtigt at tage stilling til.
Til sidst ved vi, at seere swiper videre fra vores video hvis ikke de er interesseret/underholdt i løbet af de første 3-4 sekunder. Derfor er det vigtigt at have en god start til ens video, og derfor kan man evt. gøre brug af at filme forskellige hooks til samme video. På den måde kan man afprøve hvilken start på videoen, som seere bliver mest fanget af.
Der er 4 steps i en video content process:
Jeg har fået undervisning i video content processen og herunder vil jeg uddybe de 4 steps som indgår i denne process.
Step 1 : Video Marketing strategi
Allerførst skal der ligges en strategi. Det kan man f.eks. gøre ved brug af et “script”, hvor man tager stilling til formålet med videoen, hvilket målgruppe man vil forsøge at ramme, og andre relevante punkter i forhold til produktionen.
Step 2 : Pre production/production/post production
I forbindelse med produktionen af det indhold der skal skabes er der flere processer. Pre production, hvor der skal tages stillinger til vinkler/lys/lyd. Selve produktionen, og post production, hvor der kan addes lyd eller effekter.
Step 3 : Video content distribution
Her skal produktet ligges op på et medie, og i mit tilfælde har jeg valgt TikTok og Instagram, men der findes også andre effektive platforme som f.eks. facebook. Her er det selvfølgelig vigtigt at vælge sit medie med omhu, og undersøge hvor man har bedst mulighed for at ramme den ønskede målgruppe.
Step 4 : Effektmåling
Her er der fokus på effekten af videoen. Hvad har videoen formået? Hvad har vi fået ud af det video content vi har produceret?
Jeg har valgt at have fokus på at måle hvorvidt seerne har set hele videoen, hvor mange der har set den, samt hvilken aldersgruppe videoerne rammer, men dette er blot nogle af mange muligheder for at effektmåle.
Jeg har som sagt valgt at mit content skal postes på TikTok og Instagram. Det vil sige at jeg gør brug af owned media i og med at jeg poster på Bruun Kola’s egne kanaler. Hvis jeg havde valgt at gøre brug af influencer marketing går det under kategorien earned media, og havde jeg valgt annoncer så var det paid media.
Jeg har valgt Instagram og TikTok som platforme, da en stor del af målgruppen er på netop de to platforme og også fordi at Bruun Kola er meget lidt aktive på de to platforme, og derfor ser jeg et potientiale for at eskalere deres TikTok og Instagram profiler (I følge Danmarks Statistik).
Værktøjer
Jeg har under forløbet fået undervisning i brugen af CapCut, som jeg allerede havde stiftet bekendtskab med. Jeg har brugt CapCut i flere år i forbindelse med at redigere content til mine egne sociale medier.
I denne case har jeg brugt CapCut til de to videoer jeg har produceret. Jeg har klippet i min video, samt tilføjet tekst, animationer og overgange.
Løsning
Jeg har som sagt lavet to forskellige videoer, en looping video og en produkt video.
Nedenfor ses mine to video script jeg har lavet i forbindelse med video produktionen, samt mine to færdigredigerede videoer.
Formålet med min produkt video har været at skabe opmærksomhed omkring Bruun Kola og hjælpe seerne med at forestille sig hvordan og i hvilken sammenhæng de kan bruge Bruun Kola f.eks. som gave ide.
Tankerne bag videoen har været mange, og i forhold til den emotionelle tone har jeg valgt at ligge vægt på ordene “varme”, “motiverende” og “opmuntrende” idet seerne forhåbentlig bliver motiveret til selv at købe Bruun Kola i forbindelse med gave aspektet og kan se hvordan Bruun Kola kan være med til at gøre en god gerning.
Mit håb er, at denne video vil fange seeren i de 3 første faser af kunderejsen, som jeg har uddybet nedenfor:
Formålet med min loop video har været at skabe opmærksomhed omkring Bruun Kola ved forhåbentlig at nå ud til mange med en kort fængende loop video.
Mit håb er, at denne video vil fange seeren i de 2 første faser af kunderejsen, som jeg har uddybet nedenfor:
Kilder
TikTok. (n.d.). Hentet fra https://www.tiktok.com/
Instagram. (n.d.). Hentet fra https://www.instagram.com/?hl=da
Bruun Kola. (n.d.). Hentet fra https://bruunkola.dk/
Chatgpt.com. Hentet fra: https://chatgpt.com/
Simon Kemp, K., Aalami, S., & Fetherston, A. (2023). Digital 2023: Global Overview Report. DataReportal. Hentet fra https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report
Wyzowl. (n.d.). Video Marketing Statistics 2023. Hentet fra https://www.wyzowl.com/video-marketing-statistics/
Moxii. (n.d.). Testimonial eksempler. Retrieved May 19, 2024. Hentet fra https://www.moxii.dk/testimonial-eksempler
Bruun Kola. (n.d.). Retrieved May 19, 2024. Hentet fra https://bruunkola.dk
Lemonlight. (n.d.). Your all-in-one video advertising and distribution guide. Retrieved May 19, 2024. Hentet fra https://www.lemonlight.com/your-all-in-one-video-advertising-and-distribution-guide
Lemonlight. (n.d.). The right video content for your marketing funnel. Retrieved May 19, 2024. Hentet fra https://www.lemonlight.com/blog/the-right-video-content-for-your-marketing-funnel